Müzik

Türkü bacı Akkale’ye yaşarken önemli bir vefa örneği: Belkıs Akkale – Ahde Vefa…

Belkıs Akkale, müzik kariyerine başladığı 1970’lerden itibaren pek çok başarılı çalışmaya imza atarak bu çalışmalarının sonucunda ‘Türkü bacı’ lakabına layık görüldü. Kariyerinde uzun yılları geride bırakan Akkale’nin özdeşleşen türküler, kendinden sonraki kuşakların yorumlarıyla Kemal Aslan Müzik Production etiketiyle bir albümde toplandı: ‘Ahde Vefa’…

Belkıs Akkale’nin prodüktörlüğünde ve Kemal Aslan’ın yapımcılığında yapılan albümün müzik yönetmenliği ve düzenlemeleri (bir eser hariç) Zafer Gündoğdu imzası taşıyor. Bununla birlikte albümün prodüksiyon direktörlüğü ise Baran Altun tarafından üstlenilmiş. Stüdyo Mixhane’de Bahadır Yıldız’ın yaptığı kayıtların mix-mastering çalışması ise Ertan Keser’e ait.

Albüm, Belkıs Akkale’nin Dadey albümünde seslendirdiği Muhlis Akarsu eseri ‘Dağlar’ın koro yorumu ile başlıyor. Erkan Akalın ve Ayhan Aydın’ın bağlamaları ve Emre Ay’ın gitarının önde başladığı eserde Belkıs Akkale’nin söylediği ilk kısmın ardından koro dahil oluyor. Burak Aykoç’un kopuzu ve Ömer Arslan’ın perküsyonları da eseri koro ile birlikte güçlendiriyor. Orta kısımda Emre Sınanmış’ın balaban solosu başarılı. Emrah Günaydın’ın bası da eseri tamamlıyor. Ardından Belkıs Akkale’den ‘Odam Kireç Tutmuyor’ geliyor. Sınanmış’ın balabanı ve Murat Süngü’nün viyolonseliyle başlayan eserde bas ve perküsyon yer yer öne çıkıyor, bağlama-gitar-kopuz uyumu başarılı. Kopuz da öne çıkarak eseri tamamlıyor. Gitar da esere güncel bir anlayış katıyor.

Sırada bir düet var; Davut Sulari’nin (Davut Ağbaba) anonim sözlere bestelediği Mercan & Erdal Erzincan’dan Akkale’nin 91’e Merhaba albümünde seslendirdiği ‘Bir Güzelin Aşığıyım Erenler’ Erdal Erzincan düzenlemesi olan eserde Erzincan’ın bağlamaları ve perküsyon ön planda başlarken bas da eseri güçlendiriyor. İlk kısımda Erdal Erzincan, ikinci kısımda ise Mercan Erzincan dahil oluyor ve ikisi son kısımda bir araya gelerek uyumlu bir düet performansı gerçekleştiriyor.

Sırada, Zara’dan anonim sözlere Arif Sağ’ın bestelediği, Akkale’nin Geri Gelmiyor albümünde seslendirdiği ’Salındı Bahçeye Girdi’ geliyor. Ay’ın gitarı ve Akalın’ın bağlamaları birlikte başlayan eserde Arslan’ın perküsyon ve Sınanmış’ın balabanı, Günaydın’ın basıyla eseri güçlendiriyor. Gitar esere güncel bir anlayış katıyor. Orta kısımda Cafer Nazlıbaş’ın kemanesi de eserin duygusunu destekliyor. Klavye de eseri tamamlıyor. Zara da güçlü yorumuyla eserin altından başarılı bir şekilde kalkıyor. Ardından Hüseyin Turan’dan Hasan Durak eseri, Akkale’nin Gönül Telinden-1 albümünde seslendirdiği ’Yollar Seni Gide Gide Usandım’ geliyor. Bağlama-viyolonsel uyumuyla başlayan eserde viyolonsel yer yer öne çıkıyor, gitar ve bas da eseri güçlendiriyor. Son kısımda balaban-kemane sololar başarılı.

Sıradaki eser, Sevcan Orhan’dan, Akkale’nin Güvercinim albümünde seslendirdiği ve aynı isimde bir film de yaptığı bir başka Durak eseri ‘Gelin Oy’ bağlama-bas uyumuyla başlayan eserde viyolonsel de eseri kopuz ile destekliyor ve Sınanmış’ın balabanı ile perküsyon eseri gitar ile birlikte güçlendiriyor. Piyano da eseri tamamlıyor. Ardından Tolga Sağ’dan Akkale’nin Türkü Türkü Türkiyem 1 albümünde seslendirdiği Nesimi Çimen eseri ‘Şifa İstemem Balından’ geliyor. Kopuz-bağlama-bas uyumuyla başlayan eserde Ay’ın gitarı yer yer öne çıkıyor ve esere güncel bir anlayış katıyor. Arslan’ın perküsyonu da eserin sakin tınısını destekliyor. Orta kısımda Sınanmış’ın balaban solosu başarılı. 

Albüm, Yudum’un Akkale’nin Dadey albümünde seslendirdiği Musa Eroğlu eseri ‘Şu Dağların Yükseğine Erseler’ yorumuyla devam ediyor. Gitar-bağlama-kopuz ile başlayan ve Arslan’ın perküsyonunun da önce çıktığı eserde gitar bu esere de güncel bir anlayış katıyor. Orta kısımda ve son kısımda kemane solo başarılı. Ardından Ender Balkır’dan Akkale’nin Türkü Türkü Türkiyem 2 albümünde seslendirdiği Davut Sulari (Davut Ağbaba) eseri ‘Siyah Perçemini Dökmüş Yüzüne’ geliyor. Bağlama-gitar ile başlayan ve viyolonselin de senfonik bir tını kattığı eserde kemane de eseri destekliyor, perküsyonlar da eseri güncel tutuyor. Çift ses vokal de başarılı. Kopuz-kemane orta kısımda bir atışma gibi ilerliyor. Son kısımda bas-bağlama solo başarılı.

Sırada, Şevval Sam’dan Akkale’nin Kaynana-Vay Bana albümünde seslendirdiği; anonim sözlere İsmail Aydın bestesi ‘Erisin Dağların Karı’ var. Lütfücan Kapucu’nun perdesiz gitarıyla başlayan eserde bağlama-bas da eseri destekliyor. Viyolonsel de altyapıyı güçlendiriyor. Orta kısımda bağlama solo başarılı ve kemane solo ile dengeleniyor. Ardından Kubat’tan Akkale’nin Türkü Türkü Türkiyem 1 albümünde seslendirdiği anonim eser ‘Daha Senden Gayrı Aşık Mı Yoktur’ Mehmethan Dişbudak düzenlemesi-mix-masteringi ile geliyor. Selahattin Güzelel’in gitarının ön planda başlayıp Volkan Kaplan’ın bağlamasıyla dengelendiği eserde Kubat’ın çift ses vokali başarılı. Eyüp Hamiş’in kavalı da altyapıyı güçlendiriyor; Dişbudak da perküsyon ve bas eşliğiyle eserin hareketli yapısını destekliyor ve elektronik ritm ile klavyesi de eseri tamamlıyor. 

Sıradaki eser, Brilliant Dadaşova’dan Akkale’nin Güvercinim albümünde seslendirdiği anonim sözlere Niyamaddın Musayev Cabbaroğlu eseri ‘Bu Gala Daşlı Gala’ oluyor. Bağlama-bas-perküsyon uyumuna Nejat Özgür’ün garmonu ve koltuk davulu eklenerek öne çıkıyor ve viyolonsel-kemane-balaban uyumuyla dengelenerek eseri canlı tutuyor. Gitar da altyapıyı güçlendiriyor. Ardından Adile Karatepe’den Akkale’nin Gönül Yolu albümünde seslendirdiği, anonim sözlere Mehmet Sahan eseri ‘Eşinden Ayrılan Yaralı Ördek’ geliyor. Kemane-perküsyon ile başlayan eserde gitar-bağlama-bas da eserin duygulu yapısını destekleyerek viyolonsel ile birlikte yer yer öne çıkıyor. Son kısımda balaban solo başarılı. 

Son eser ise korodan Akkale’nin Türkü Türkü Türkiyem 1 albümünde seslendirdiği anonim eser ‘Cumbullu’ oluyor. Bağlama-kopuz-bas ile başlayan albümde viyolonsel de kopuz ile birlikte öne çıkarak perküsyonlar ile dengeleniyor. Kemane de orta kısımda öne çıkıyor. Koro, eserin hareketli yapısını destekliyor. Son kısımda balaban-gitar uyumu eseri kemane ile birlikte tamamlıyor. 

Albüm, Türk Halk Müziği alanında günümüzün başarılı müzisyen ve yorumcularını bir araya getirerek Türkü bacı Akkale’ye yaşarken önemli bir vefa örneği oluyor.

Emre Siyahoğlu

Her şey müzikle başladıysa da bir yandan sinema meraklısıydı, bir ara edebiyata yöneldi, sonra yine müziğe döndü ve şimdi her üç alanda da yazılarını Bi'Kuble'de paylaşıyor.

Yorum Ekle

Yorum Yap