Müzik

Üç başarılı caz virtüözü bir araya gelerek yıllar içinde müzik adına tecrübelerle içlerinde biriken ”töz”ü başarıyla yansıtıyor : Töz…

Son yıllarda ülkemizde caz alanında pek çok trio albüm dinleyicilerle buluşuyor. Bu albümlerden biri de, 2018’in son haftalarında, üç başarılı müzisyen; tenor ve soprano saksafonuyla Tamer Temel, piyanosuyla Ercüment Orkut ve davuluyla Cem Aksel’in ilk olarak 2016 yılında bir araya gelerek bir trio oluşturduğu, A.K Müzik etiketiyle dinleyicilerle buluşan ”Töz”…

Albümün yapımcılığını Temel, Orkut ve Aksel birlikte üstleniyor. İTÜ Miam Stüdyosu’nda Cem Çatık mühendisliği Adham Farid asistanlığında kaydedilen albümün mix ve mastering çalışması Barselona’daki Laietana Studio’da Jordi Vidal tarafından yapılmış. Bununla birlikte Aralık 2017’de kaydedilen albümdeki bazı eserler de seyircilerin stüdyoda olduğu bir ortamda kaydedilmiş. Dikkat çeken kapak illüstrasyonu ve tasarımı da Sedat Girgin imzası taşıyor.

Albümdeki piyano ve davul interlüdleri haricindeki tüm eser ve interlüdler Tamer Temel imzası taşıyor. Albümdeki eserler birbirine bağlı olarak ilerliyor.

İlk eser ‘1dir1’ Orkut’un piyanosu ile açılan eserde Orkut’un piyanosuna yer yer Aksel’in davulu öne çıkarak katılıyor ve piyano ile bir atışma halinde ilerlerken orta kısma doğru Aksel davul solosu ile tek başına kalırken Temel de saksafonuyla Aksel’e katılırken, orta kısma doğru Temel saksafonuyla öne çıkarken piyano ve davul da Temel’i dengeliyor. Orta kısımda Orkut’un piyanosu öne çıkıyor ve saksafon ile davul da Orkut’un piyano solosunun altyapısını güçlendiriyor. Son kısma doğru Aksel’in davulu daha da sert bir tınıyla piyano ile atışmasını sürdürüyor. Aksel’in davulu yer yer yavaşlayarak eseri dinamik bir hale getiriyor. Son kısma doğru Temel saksafonu ile yeniden dahil oluyor ve bu sefer de davul ve piyano Temel’in solosunun altyapısını güçlendiriyor. Son kısımda ise Aksel’in davulu yavaşlayarak Orkut’un piyanosu öne çıkıyor ve Temel de saksafonuyla bu yavaş tınıya uyum sağlıyor; bitirişte ise Aksel’in davulu yer yer şiddetli bir tınıya ulaşıyor ve eseri yeniden hızlandırıyor ve eser yeniden yavaşlayarak sonlanırken ‘Interlude’ ile önce Orkut bir doğaçlama piyano soloya başlarken, Temel de doğaçlama bir saksafon solo ile Orkut’a katılıyor. Aksel ise altyapıyı ritmleriyle güçlendiriyor ve esere farklı bir tını katıyor. Her üç enstrümanın doğaçlama uyumu başarılı. Orkut’un piyanosu ve Aksel’in saksafonu yer yer öne çıkarken Aksel’in ritmleri yavaşlıyor ve ‘Bağdat’ başlıyor. Orkut’un piyanosu ve Temel’in saksafonuna Aksel’in davulu da yavaş yavaş dahil oluyor ve öne çıkarak eserin ritmini belirliyor ve üç enstrüman da aynı uyumla ilerlemeye devam ederken saksafon ve piyano bir atışma halinde ilerliyor ve davul da bu atışmayı dengeliyor. Orta kısma doğru Orkut’un piyanosu öne çıkarken Aksel de davuluyla altyapıyı güçlendiriyor ve yer yer öne çıkmaya devam ederek eserin ritmini yeniden değiştiriyor ve orta kısımda Temel’in saksafonu yeniden dahil olarak öne çıkıyor ve özellikle tiz tonlarda esere güzel bir tını katıyor; orta kısım tam bir saksafon-davul atışması şeklinde ilerliyor ve son kısma doğru Orkut da piyanosuyla yeniden dahil olarak yer yer öne çıkıyor ve Aksel’in davulu yavaşlarken piyano öne çıkarak saksafon ile dengeleniyor ve ’Piyano / Piyano Interlude 1’ ile Orkut doğaçlamasıyla tek başına kalıyor. Biraz daha sakin bir tınıyla başlayan doğaçlama, orta kısma doğru şiddetlenmesi ile birlikte dinletiyi canlı tutuyor ve yine aynı sakinliğe dönüyor. Son kısma doğru yeniden şiddetli bir tınıya evriliyor ve aynı sakinliğe ‘3üz’ ile yeniden dönüyor; saksafon-davul ile birleşirken ön planda kalmaya devam ediyor. Aksel’in davulu eserin ritmini belirlerken Temel’in saksafonu yer yer öne çıkıyor ve orta kısma doğru üç enstrüman bir arada eseri hareketlendiriyor. Temel’in saksafonu son kısma kadar öne çıkıyor. Son kısımda ise Orkut’un piyanosu öne çıkıyor ve davul-saksafon piyano solosunun altyapısını güçlendiriyor ve eser Aksel’in davulunun öne çıkmasıyla birlikte ’Davul / Drums Interlude’e bağlanıyor. Aksel, önce bir önceki eserin temposunda ilerlerken doğaçlama bir soloya doğru gidiyor ve bu konudaki başarısını doğaçlamaya yansıtıyor; böylece ‘Orta Do’ya bağlanırken Orkut da piyanosuyla dahil olarak Aksel’in davulunun altını çiziyor ve Temel’in saksafonu öne çıkıyor. Davul ve piyano da yer yer öne çıkarak saksafon ile bir atışma halinde ilerliyorlar ve orta kısımda saksafon ve davul kalıyor ve yeniden sakin bir tınıyla dahil oluyor ve eserin ritmini belirliyor; piyano da yer yer öne çıkarak saksafon ile dengeleniyor. Finale doğru Orkut’un piyanosu öne çıkarken, ’Saksafon / Saxophone Interlude’ ile Temel saksafonu ile önce eseri devam ettirirken sonrasında bir doğaçlama soloya doğru gidiyor ve ‘102-1’e bağlanırken doğaçlamanın son kısmı yavaş yavaş biterek davul ve piyano ile birleşiyor; piyano ve davul öne çıkarken Aksel’in saksafonu bu sefer altyapıyı güçlendiriyor ve yavaş yavaş yerini piyanoya bırakıyor. Orta kısımda ise Temel’in saksafonu öne çıkıyor ve piyano-davul ile birleşerek akılda kalıcı bir soloya imza atıyor ve son kısımda Orkut’un piyanosu öne çıkarak saksafon ile dengeleniyor ve ‘Piyano / Piano Interlude 2’ ile Orkut yeni bir doğaçlama solo ile tek başına kalıyor. Sakin başlayan solo hızlanarak devam ediyor ve biraz daha yavaşlayarak ‘102-2’ye bağlanıyor ve Aksel’in davulunun eklenmesiyle canlanarak Temel’in saksafonu ile dengeleniyor ve üç enstrüman aynı uyumla ilerliyor, son kısma doğru biraz daha doğaçlama bir anlayış benimsemeye başlayarak Aksel’in davulu yavaşlayarak kayboluyor ve ‘Interlude 2’ye bağlanıyor. Piyano ve saksafon bir atışma halinde ilerliyor ve Aksel de davuluyla dahil oluyor ve üç enstrümanın doğaçlama uyumu başarılı ve ’2indi’ye bağlanırken tempo yavaşlıyor ve piyano-saksafon uyumuna Aksel’in davulu yer yer katılırken bir anda solosu ile öne çıkıyor. Saksafon da soloyu dengelerken Orkut’un piyanosu yer yer öne çıkarak piyano-saksafon ile doğaçlamadaki uyumu sürdürüyor ve ‘Coda’ Orkut’un piyano solosuyla başlıyor, orta kısma doğru Orkut bas tonlara doğru ilerlerken Temel’in saksafonu öne çıkıyor ve davul ile saksafon bir finale imza atarken final ise Orkut’un piyanosu ile oluyor.

Albümde üç başarılı caz virtüözü, yıllar içinde müzik adına tecrübelerle içlerinde biriken tözü başarıyla yansıtarak kendi alanının başyapıt albümlerinden birisine imza atıyor.