Müzik

Caz müziğine farklı türler, sade yorum ve orkestrasyonlarla bir bakış açısı : Ayça Miraç – Lazjazz…

Ayça Miraç… Şiirin ustalarından ve pek çok bestelenen şiiriyle tanıdığımız ve Lazcaz şiir kitabıyla da bilinen Yaşar Miraç’ın kızı olan Ayça Miraç, Almanya’da doğdu ve müzik eğitimi doğrultusunda Avrupa’nın pek çok yerinde konserleriyle yer aldı; Türk ve Laz kültürüyle yetişti. Babasının Lazcaz kitabı, aynı zamanda grubuna isim oldu. Şimdi ise Miraç, 2018 yılında Almanya’da Jazzhaus Records etiketiyle dinleyicilerle buluşturduğu ilk albümünü geçtiğimiz haftalarda DMC etiketiyle CD olarak da dinleyicilerle buluşturdu: ‘Lazjazz’…

Albümün prodüksiyonu ve eserlerin düzenlemesi Ayça Miraç ile Philipp Grußendorfimzası taşıyor. Almanya / Bonn’da Hansahaus stüdyosunda kaydedilen albümün bir istisnası, Üsküdar’a Gideriken eserinin 2015 Kasım’ında Almanya / Essen’de Folkwang ICEM’de kaydedilmiş olması. Kayıt Arthur Jogerst, Mix Celio Barros, Mastering Kal Blankenberg imzası taşıyor.

Albüm, iki geleneksel Laz şarkısı ile açılıyor; ilk önce ‘E Asiye’ Grußendorf’un kontrbas solosuyla başlayan eserde Henrique Gomide’nin piyanosu öne çıkıyor ve Daphne Oltheten’ın kemanıyla dengeleniyor. Marcus Rieck’in davulu da orta kısma doğru öne çıkarak eseri tamamlıyor. Orta kısımda piyano-keman-kontrbas uyumu başarılı ve sololarıyla esere caz tınısını katıyorlar. Ardından Miraç’ın Kazım Koyuncu’ya adadığı ‘Avlaskani Cuneli’ davul-kontrbas uyumuyla başlayan eserde Miraç’ın caz vokali eserin canlı yapısını destekliyor. Orta kısımda Gomide’nin piyanosu da dahil oluyor ve yer yer öne çıkıyor. Albümden öne çıkan bir yorum oluyor.

Sırada, geleneksel Gürcü şarkısı ‘Veengara’ var. Gomide’nin piyanosuyla akustik bir anlayışla kaydedilen eserin ardından, sözleri Yaşar Miraç’a (Lazcaz kitabındaki Trabzon Şarkısı ve Çağrı şiirlerinden oluşan) bestesi Ayça Miraç’a ait olan ‘Trabzon Şarkısı’ var. Gomide’nin piyanosuyla akustik bir şekilde başlayan eserde kontrbas ve davul da dahil oluyor. Oltheten’ın kemanı yer yer öne çıkıyor. Orta kısımda Gomide’nin piyano solosu başarılı. Rieck’in davulu esere caz tınısı katıyor. 

Albüm, bir başka geleneksel Gürcü şarkısı ‘Va Giorko Ma’ ile devam ediyor. Olheten’in yaylılarıyla başlayan eser bu bağlamda yaylı kompozisyon açısından da başarılı bir çalışma oluyor. Piyanonun da dahil olduğu eserde Miraç’ın duygulu yorumu esere güzel bir tını katıyor. Ardından bir Ayça Miraç eseri ‘Dream Of Ilham’ geliyor. Grußendorf’un kontrbasının önde olduğu İngilizce eserde, Gomide’nin piyanosu da yer yer öne çıkarken Rieck de davuluyla caz tınıları katmaya devam ediyor. Orta kısımda enstrümanların uyumu başarılı ve Grußendorf’un kontrbas solosu öne çıkıyor. Hem yeni hem de başarılı bir caz eseri olan bu çalışma, albümün öne çıkan eserlerinden biri olmasının yanı sıra, ilerleyen zamanlarda caz repertuarlarına da girecektir.

Sıradaki eser, Cazın efsane piyanistlerinden Bill Evans’ın (John William Evans) sözlerini Gene Lees’in yazdığı unutulmaz eseri ‘Turn Out The Stars’ Olheten’in yaylılarıyla akustik bir anlayışla başlayan eserde piyano da dahil oluyor. Ardından, bu sefer bir geleneksel Türk eseri ‘Üsküdar’a Gideriken (Kâtibim)’ geliyor. Kontrbasın desteklediği ve Bernand Schüler’in piyanosunun öne çıktığı eserde davul da eserin caz tınısını güçlendiriyor. Daha önce de pek çok caz versiyonu yapılan eserin bu versiyonu da farklı bir anlayışla düzenlendiği için dinleyicilerin ilgisini çekecektir. 

Son eser ise, Maria Rita’dan da dinlediğimiz Renato Motha eseri ‘Menina Da Lua’ Olheten’in yaylılarıyla başlayan ve piyanonun da yer yer öne çıktığı eserde kontrbas da eseri tamamlıyor. Miraç da yorumuyla eserin duygusunu yansıtıyor.

Miraç, ilk albümü ile hem kendi kültürel yolculuğuna eğilirken, caz müziğine farklı türler, sade yorum ve orkestrasyonlarla bir bakış açısı sunarak başarılı bir albüme imza atıyor.