Her sanatçının ilk dönemi, kendi üslubunu bulmaya çalışmakla geçer ve sanatçı, dinleyiciden ilgi gördüğü ölçütte rotasını çizer. Müzik kariyerinde 50 yılı geride bırakan Gülden Karaböcek’in, 1971-1973 arası üçüncü plağından onbirinci plağına kadar Ahmet Daymaz prodüktörlüğünde çalıştığı Şah Plak’taki kayıtları, yıllar sonra hem de bu eserlerin Armageddon Turk tarafından yapılmış remix çalışmalarıyla birlikte Şah Plak, Median Müzik Edisyon ve Sony Müzik Türkiye ortaklığında dinleyiciyle buluştu : ‘Gülden Karaböcek – 1971-1973 (Orijinal Kayıtlar & Remixler)’
Karaböcek, bu dönemde pek çok önemli müzisyen ile çalışmıştı; Esin Engin, Onno Tunç, Süheyl Denizci, Norayr Demirci, Zafer Dilek…
Albümün prodüktörlüğü, Şah Plak adına Baki Gövtepe’ye, albümün yürütücü yapımcılığı Ali Coşar’a, Süpervizörlüğü Orkun Tunç’a ait.
Remix Prodüksiyon; Armageddon Turk (Orkun Tunç ve Doruk Öztürkcan) tarafından yapılmış.
Prodüksiyon sorumlusu ise projeyi hazırlayıp geliştiren Median Müzik Edisyon adına Elif Uzun Doğan.
Median Müzik Edisyon, aynı zamanda albümde mevcut olan yabancı kaynaklı yani ‘aranjman’ diye tabir edilen eserlerin de kullanımının telifsel görüşmelerini yaparak eserlerin bestecilerinin de bilgisini dinleyici ile paylaşıyor. Bu bakımdan da Median Müzik Edisyon, eser sahiplerinin ve söz yazarlarının da hakkını teslim ederek önemli bir görev üstleniyor.
Kayıtlar, orijinal bantlardan aynı zamanda bir dönem Aydonat stüdyosunda yaptığı kayıtlarla da bilinen; ve Şah Plak’ın arşivinin aktarımını üstlenen başarılı tonmayster Affan Tarlan tarafından aktarıldı. Dijital edit ve mastering çalışması da Tarlan’a ait.
Emrah Bakkaloğlu ve Nuri Çetin’in fotoğraf arşivinden kullanılan fotolardan Mu Tunç ve Nuro Aksoy’un grafik tasarımı ile Şah Plak’ın o dönemki logosuna yer verilmesi albümü özel kılan detaylar.
Albüm iki kısımdan oluşuyor, ilk kısımda orijinal kayıtlar, ikinci kısımda remixler var.
İlk eser; Karaböcek’in 1971’de Şah Plak’a yaptığı ikinci plağın A yüzü ‘Adaletin Bu Mu Dünya’, aynı zamanda albümdeki eserlerin büyük kısmının yer aldığı 1985’de Şah Plak’tan kaset formatında çıkan ‘Gülden Karaböcek – 1′ albümünün de açılış eseri ve bu kasetin 1990’daki basımına isim veren şarkı olmuştu. Ali Ercan’ın eseri olan eserde Karaböcek’in yorumu o dönem aldığı radyo kökenli eğitim ile Karaböcek’in o üslubunu koruduğu duyulabiliyor, Cengiz Coşkuner de gitarıyla Karaböcek’w eşlik ediyor; hemen ardından aynı plağın B yüzü Aşık İhsani (İhsan Sırlıoğlu) eseri ’Oy Beni Beni’ de de görüleceği üzere, her iki eser de sadece bağlama ve perküsyonun olduğu akustik çalışmalar.
Üçüncü eser, Şah Plak’taki 1972 yapımı üçüncü plağın B yüzü Neşet Ertaş klasiği ‘Gönül Dağı (Gel Gizli Gizli)’ Norayr Demirci düzenlemesinin etkisiyle biraz daha zengin bir orkestrasyon ve çift ses ile Karaböcek’in tarzını bulmaya başladığı ilk plak olarak kabul edilebilir. Ardından belki de albümün en dikkat çekici çalışması ‘Şaka Yaptım (Bil Bakalım)’ ‘Arada‘ filminde Armageddon Turk’un remixlediği versiyonuyla kullanıldığında epey ilgi görmüştü. Aynı dönemde pek çok sanatçının farklı Türkçe sözlerle seslendirdiği Al Verlane eseri ’Taka Taka’dan Ülkü Aker’in Türkçe sözlerle adapte ettiği eser, Gülden Karaböcek Topluluğu tarafından düzenlenmiş -ki sanıyorum karma bir müzisyen topluluğu eseri çaldığından dolayı böyle denilmiş- Bu eser de Karaböcek’in firmadan çıkan altıncı plağının A yüzü ve 1972’yi kapatan plağı oluyor. (Aynı zamanda 1973 yapımı onbirinci plağın B yüzünde de yer alıyor)
Beşinci eser, Karaböcek’in firmadan çıkan dokuzuncu plağı 1973 tarihli Aşık Mahzuni Şerif klasiği ‘Dumanlı Dumanlı’ bundan sonra gideceği müzikal yolculuğu belirleyecek; gitarın ön planda olduğu dönem açısından modern bir orkestrasyona sahip. Karaböcek’in türkü söylediği -ve gitarın ön planda olduğu, Karaböcek’in çift ses okuduğu- plaklar, sonrasında ona Elenor Plak’a geçtiğinde aynı anlayışla yapılmış iki tane türkü albümünün ve pek çok 45’lik plağın kapısını açacaktı… Altıncı eser ise Karaböcek’in 1973’de Şah Plak’a yaptığı (iki eski eserin yayınlandığı onbirinci 45lik plak haricinde) onuncu ve son 45’liğinin A yüzü, orijinali Michaele – Paul Sebastian & Lana Sebastian’ın ‘Non Ce N’est Pas Fini’ eserine Çiğdem Talu’nun yazdığı sözlerle oluşan ‘Dur Bırakma Beni’ dönemin önemli müzik yapım firması Şat Yapım prodüksiyonuyla Onno Tunç’un düzenlemesi, Dün Bugün Yarın orkestrasının başarılı eşliği ve Füsun Önal ile Nilüfer’in vokalleriyle ve tam bir batı müziği sanatçısı gibi tınlayan yorumu ile Karaböcek’in en özel çalışmalarından biri olarak kaldı.
Sırada; Karaböcek’in 1972 yılında Şah Plak’a yaptığı altıncı plağın A yüzü (aynı zamanda 1972 yapımı yedinci plağın B yüzü ve 1973 yılında çıkan onbirinci plağın A yüzü olan) ‘Yaralı Kalp’ (Sevdim Sevdim Ne Kazandım/ Kalbimdeki Sevgili) sözleri Ülkü Aker’e, müziği İlhan Tonger’e ait olan bir eser. Eserin düzenlemesi yine önemli bir müzisyen Zafer Dilek’e ait. Dilek’in gitarının ön planda olduğu eserin ardından Karaböcek’in 1971 yılında Şah Plak etiketli ilk plağının A yüzü Aşık Veysel klasiği ‘Derdimi Dökersem Derin Dereye’ Esin Engin tarafından düzenlenmişti. Gitar ve bağlamanın ön planda olduğu, davulun da altyapıyı tamamladığı bir yorum.
Ardından, Karaböcek’in 1972’de Şah Plak’a yaptığı dördüncü plağın B yüzü; Karaböcek’in yayınlanan ilk sözü-bestesi olma özelliği taşıyan ‘Unuttum Artık Seni’, Karaböcek’in bestecilik konusundaki yeteneğini de dinleyiciyle paylaştığı ilk adım olacak, ancak kendi eserlerini söyleyebilmek için bir süre daha bekleyecekti… Esin Engin düzenlemesi olan eserde,Esin Engin’in o dönemki düzenleme üslubu da üflemeliler ve gitar ile yer buluyor. Sıradaki eser Karaböcek’in Şah Plak etiketli sekizinci plağının A yüzü ‘Tövbe Ettim Sevmeye’ Ülkü Aker’in sözlerini yazdığı bir yabancı kaynaklı eser, düzenlemesi de Süheyl Denizci Orkestrası’na ait. İspanyol bir havaya sahip başarılı bir orkestrasyonu olan eser, Karaböcek’in hafif müzik çalışmalarından biri.
Albüm, o dönem pek çok farklı sözle dinlediğimiz bir eserle devam ediyor; Donna Hightower’in seslendirdiği ve Daniel Danny ile bestelediği ‘This World Today Is A Mess’ eseri, Kamuran Akkor yorumu ile ‘Evet Mi Hayır Mı?’, Lale Akat yorumu ile ‘Biz Böyleyiz’ isimleriyle dinleyiciyle buluşmuştu; Karaböcek ise 1973 tarihli Şah Plak’a yaptığı onuncu plağının B yüzünde, Çiğdem Talu sözleri ile ‘Güleceksin Ağlanacak Haline’ sözleri ile seslendirmişti. Onno Tunç düzenlemesi, Dün Bugün Yarın orkestrası eşliği ve Füsun Önal ile Nilüfer’in vokalleriyle kaydedilen eser, orkestranın kendine özgü hafif müzik üslubunu yansıtıyor ve Karaböcek de uyumlu yorumu ve vokallerin de desteğiyle dönemin başarılı plaklarından birine imza atmış. Ardından 1972 tarihli Şah Plak’a yaptığı beşinci plağın A yüzü ‘Kalbim Çarpar’ (Dünyanın En Güzeli) Ülkü Aker’in sözlerini yazdığı, Süheyl Denizci Orkestrası’nın düzenlediği, üflemelilerin caz havası kattığı, tam döneme uygun bir çalışma.
Sırada; 1972 yılında Şah Plak’tan çıkan üçüncü plağının A yüzü Muhlis Akarsu klasiği ‘Hasta Gönlüm’ Norayr Demirci’nin düzenlediği, gitarın ön planda olduğu, çift ses vokalin yine hakim olduğu bir yorum, ardından 1971 tarihli Şah Plak etiketli ilk plağının B yüzü Aşık İhsani (İhsan Sırlıoğlu) klasiği ‘Oy Bende Yare Bende’ Esin Engin düzenlemesi olan eser, gitar ve bağlama ağırlıklı akustik bir çalışma.
Ardından, 1972 yılında Şah Plak’tan çıkan altıncı plağın B yüzü ‘Anca Beraber Kanca Beraber’ Ülkü Aker’in sözlerine Zafer Dilek düzenlemesi ile yer alıyor, dönemin hafif müzik altyapısı ve Zafer Dilek’in gitarının ön planda olduğu eserde yabancı kaynaklı eseri dinlerken Karaböcek’in her müzik türündeki başarısını da görebiliyoruz. Sırada 1973 tarihli sekizinci plağın B yüzü ‘Zalim Sevgili’ (Gözümüz Yok Ama Niye Olsun) Ülkü Aker’in sözlerine Süheyl Denizci Orkestrası düzenlemesi ile bir yabancı kaynaklı eser. Üflemeliler ve gitarların ön planda olduğu, Karaböcek’in özellikle kendi bestelerinde duyacağımız üslubunun da oturmaya başladığı kayıtlardan biri.
Son iki eser; Karaböcek’in 1972 tarihli dördüncü plağının A yüzü ‘Koşma Koşma’ yine Ülkü Aker sözlerine Süheyl Denizci Orkestrası düzenlemesi ile bir başka yabancı kaynaklı eser, saksafon ve gitar ağırlıklı, Karaböcek’in de batılı bir yorumla söylediği bir eser. Ardından 1973 tarihli dokuzuncu plağın A yüzü Aşık Mahsuni Şerif klasiği ‘İşte Gidiyorum Çeşmi Siyahım’ gitar-bağlama ve davulun uyumlu gittiği ve Karaböcek’in gideceği müzikal yolun öncüsü olan bir başka eser olarak albüme güzel bir final oluyor.
Albümün ikinci kısmı, Armageddon Turk (Orkun Tunç ile Doruk Öztürkcan) tarafından yapılan remixlerden oluşuyor.
İlk eser ‘Adaletin Bu Mu Dünya’ (Radio Edit) ritm ve synth eklemeleri ve hafif bir hızlandırma ile eserin akustik yapısını başarılı bir şekilde remix havasına getiriyor. Ardından ‘Arada’ filminde kullanılmasıyla büyük ilgi yakalayan ‘Şaka Yaptım’ (Armageddon Turk Mix); ‘Arada’da kullanılan remixine benzer bir tarzda, ancak daha hızlı bir versiyonla albümde yer alıyor. Bu remixi de ‘Arada’ versiyonu gibi başarılı bir işçiliğe sahip.
Üçüncü eser ‘Kalbim Çarpar’ (Dünyanın En Güzeli) (Electro Swing 1940’s’ Mix), eserin yapısına ritm ve synth eklemesi dışında zil eklemeleri ile yenilikler katan ve pek çok yerde duyacağımızı düşündüğüm bir remix çalışması. Ardından ‘Oy Beni Beni’ (12-Inch Nu-Disco’ Mix) Nu-Disco tarzını eklemeler ile türün meraklılarına hitap edecek özende hazırlanmış bir başka remix. Orta kısımdaki synth solo başarılı.
Ardından ‘Derdimi Dökersem’ (Armageddon Turk Mix) synth ve ritm eklemesiyle sanki orijinaldeki gitarla atışma yaparcasına bir tarz yakalamış. Albümün öne çıkan başarılı remixlerinden biri. Sırada ‘Unuttum Artık Seni’ (Oriental Jamm’ Mix) sanki günümüzde coverlansa bu tarz bir şekilde yapılırdı dedirtircesine güncel ritmlerin olduğu bir ritm yapısına sahip. Ekleme sesler de uyumlu olmuş.
Sıradaki eser; ‘Oy Bende Yare Bende’ (Anadolu Breakbeat Mix) başarılı breakbeat kullanımlarıyla yine bir başka başarılı remix, bununla birlikte yakalanan sample ise pek çok DJ’in ilgisini çekebilecek düzeyde. Ardından ‘Zalim Sevgili’ (Gözümüz Yok Ama Niye Olsun) (1970’s Pool Party Mix) ritm ve synth eklemelerle yakalanmak istenen hava başarılı bir şekilde yakalanmış.
Ardından Karaböcek’in en özel çalışmalarından biri olan ‘Dur Bırakma Beni’ (Bedroom Mix) baştaki plak çıtırtısı eklemesi ile başarılı orkestrasyonunun güzel bir şekilde korunduğu ve yakalanan sade atmosfer ile sevilecek ve sık duyacağımız ve son kısımdaki eklemelerin eseri devleştirdiği bir remix çalışması olmuş.
Sırada; ‘Yaralı Kalp’ (Sevdim Sevdim Ne Kazandım / Kalbimdeki Sevgili) (Armageddon Turk Mix) var, synth ve elektronik ritm eklemelerinin güncel bir hava kattığı ve bu haliyle de dinleyicinin beğenisini kazanacak bir remix çalışması, son eser ise ‘Adaletin Bu Mu Dünya’ (Extended Mix) introsuyla dinleyiciyi yakalayan ve Radio Edit’e göre farklı synth ve ritm eklemelerinin de olduğu bir remix çalışması. Albüme de başarılı bir final oluyor.
Başlıkta dediğim gibi albüm aslında bir dönemin belgeseli niteliğini taşıyor; dönemin sevilen tarzlarının hepsini deneyerek kendi müziğini bulan bir sanatçının ilk dönemi, Şah Plak, Median Müzik Edisyon ve Sony Müzik Türkiye gibi kendi alanlarında köklü kuruluşların uyumlu birlikteliği ile, eserlere yenilikler katan Armageddon Turk remixleri ile birlikte, Karaböcek’e de yakışır bir şekilde bir araya getirilmiş. Arşivlerde yer almayı hak eden bir çalışma.
Yorum Ekle